Visual

Ons onderwijsaanbod

Iedere jongere is anders. Dat begrijpen wij goed. Daarom kijken wij altijd allereerst naar de jongere zelf. Daarna bepalen we welke leerroute de leerling volgt.

Richtlijn onderwijsaanbod

De Thermiek werkt volgens het landelijk vastgestelde doelgroepenmodel van Sectorraad GO. Dit model is ontwikkeld om per individuele leerling de hoogst mogelijke ambitie te bepalen en vooral om deze beter inzichtelijk te maken. Naast ontwikkelingsleeftijd en intelligentie wordt er ook rekening gehouden met de ondersteuningsbehoeften ten aanzien van leren en ontwikkelen, de sociaalemotionele ontwikkeling, communicatie, fysieke situatie en medische situatie. De school doorloopt met het doelgroepenmodel een aantal vaste stappen die de leerling via een passende leerroute leiden naar de maximaal haalbare uitstroombestemming. Op dit moment biedt het vso-db de leerroutes 1, 2 en 3. Een enkele leerling die aangewezen is op de ondersteuning vanuit De Thermiek, volgt onderwijs op het niveau van leerroute 4.

Welbevinden en weerbaarheid

Het sociaal-emotioneel welbevinden van een leerling heeft veel invloed op de manier waarop hij of zij functioneert. Daarom besteden wij hier veel aandacht aan. Dit doen wij onder andere via spel, gesprek en creativiteit. Doel van deze lessen is om leerlingen weerbaarder te maken. We vinden het daarnaast belangrijk dat de leerlingen meer zicht krijgen op pesten en plaaggedrag. En dat zij leren hoe zij daarmee om kunnen gaan. Zo leren zij goed voor zichzelf te zorgen. Ze krijgen meer zelfvertrouwen en ze leren omgaan met de mensen en de wereld om hen heen. Zowel dichtbij als verder weg.