Visual

Stage

Leren in de praktijk, dat is de manier van leren waar onze leerlingen over het algemeen het meest van profiteren.

Tijdens de stages werken de leerlingen op een praktische manier aan doelen van allerlei  leergebieden, zoals taal en rekenen, maar ook aan doelen op sociaal gebied en taakuitvoering. De stages zien we ook als voorbereiding op de dagbesteding. De leerling gaat ontdekken wat hij kan en wat hij leuk vindt. Zo kan hij samen met zijn ouders een keuze maken voor een passende dagbesteding.

Interne stages midden- en bovenbouw (15 – 18 jaar)

Vanaf de middenbouw vormen de stages binnen de school een belangrijk onderdeel van het lesprogramma. De leerlingen maken kennis met verschillende stages, zoals een natuur-, recycling-, bloemen-, kook-, huishoud-, muzische en creatieve stage. Bij deze interne stages van een half jaar is er veel aandacht voor sociale vaardigheden, zelfstandig werken en een goede werkhouding. De stagegroepen bestaan uit leerlingen uit verschillende groepen en hebben wisselende begeleiding. In de stagemap worden de ontwikkelingen bijgehouden.

Les op Locatie

Voor een enkele leerling van leerroute 3 is het mogelijk in samenwerking met Het Metrum deel te nemen aan de externe stage Les Op Locatie (LOL). Voorbeelden zijn de kaarsenmakerij, de fietsenwerkplaats of de Plaza (kantine).

Stage binnen de dagbesteding (17-18 jaar)

Als de leerlingen 17 of 18 jaar zijn, gaan zij kiezen voor een vorm van dagbesteding. Om een goede keuze te maken, gaat de leerling – in overleg met ouders – voor een bepaalde periode één of meer dagen stage lopen bij de dagbesteding. De stagecoördinator vervult hierbij een coördinerende rol. Veel dagbestedingen vragen een vergoeding voor deze stage. Deze moet door de ouders zelf gefinancierd worden, bijvoorbeeld vanuit uw PGB-budget.