Visual

Leerroutes en groepen

We gebruiken leerroutes om het ontwikkelingsperspectief van de leerling helder te maken. Zo bepalen we het onderwijsaanbod en meten we de resultaten beter

Ook is deze indeling bedoeld om de ontwikkelingen van leerlingen beter te kunnen volgen en het verwachtingspatroon van ouders en school beter op elkaar af te stemmen. Onze Commissie van Begeleiding stelt op basis van het ontwikkelingsperspectief van de leerling de keuze in onderwijs- en zorgaanbod vast. Dit kan later bijgesteld worden, afhankelijk van de ontwikkeling van de leerling.

Landelijk doelgroepenmodel

Dit model is ontwikkeld om per individuele leerling de hoogst mogelijke ambitie te bepalen en vooral om deze beter inzichtelijk te maken. Ook helpt het om te bepalen wat het beste uitstroomniveau is voor de leerling. En het verbetert de communicatie met ouders en andere belanghebbenden, zoals de Onderwijsinspectie en samenwerkingspartners. De Thermiek werkt volgens het landelijk vastgestelde doelgroepenmodel. Het model onderscheidt verschillende leerroutes.

Leerroutes

Leerroute 1

Leerlingen in leerroute 1 zijn leerlingen met motorische beperkingen in combinatie met een ernstige verstandelijke beperking (IQ <20) of een verstandelijke beperking in combinatie met een bijkomende stoornis. Zij hebben een TLV-categorie Hoog toekenning. De meeste leerlingen behoren tot de zogeheten emb-doelgroep (ernstig meervoudig beperkt). Voor deze emb-leerlingen ontvangt de school extra financiële middelen. Deze besteden we aan extra personeel ter ondersteuning bij o.a. de verzorging.

Overige kenmerken zijn dat de leerling:

  • veel structuur en ondersteuning nodig heeft
    om tot ontwikkeling te komen;
  • veel therapie nodig heeft;
  • gebaat is bij een veilige omgeving met veel
    rust en continuïteit.

De leerinhouden hebben een functioneel karakter en zijn gericht op zintuigelijke ervaring en stimulatie en waar mogelijk participatie in de omgeving. We volgen de Plancius-leerlijnen.

Uitstroomprofiel

In leerroute 1 stromen leerlingen uit naar een vorm van belevingsgerichte en/of taakgerichte dagbesteding.

Leerroute 2

Leerlingen in leerroute 2 zijn leerlingen met motorische beperkingen in combinatie met een ernstige verstandelijke beperking (IQ 20-34) of een verstandelijke beperking in combinatie met een bijkomende stoornis. Zij hebben een TLV-categorie Hoog toekenning.

Kenmerken van deze leerlingen:

  • een bepaalde mate van interesse in mensen
    en activiteiten;
  • gericht op de ander en op communicatie;
  • baat bij directe begeleiding;
  • geringe concentratie;
  • wisselende interesse in de letters en cijfers.

De leerinhoud gaat uit van leerlijnen CED, eindniveau 6.

Uitstroomprofiel

In leerroute 2 stromen leerlingen uit naar een vorm van taakgerichte dagbesteding.

Leerroute 3

Leerlingen in leerroute 3 zijn leerlingen met een lichamelijke beperking en een matige verstandelijke beperking (IQ 35-49) met soms bijkomende
stoornissen/problemen en een TLV-categorie Hoog toekenning.

Overige kenmerken zijn dat de leerling:

  • een bepaalde mate van aandachtgerichtheid, opdrachtgerichtheid, werkhouding en zelfstandigheid
    heeft;
  • een lees- en rekenprogramma op zml-niveau
    kan volgen.

De leerinhoud gaat uit van leerlijnen CED, eindniveau 9.

Uitstroomprofiel

In leerroute 3 stromen leerlingen uit naar taakgerichte
dagbesteding of beschut werk dagbesteding /beschut
werk.

De groepen en leerroutes

  • De Grutto’s, De Nachtegalen en De Wielewalen:
    combinatie van leerroute 1 en 2.
  • De Tuinfluiters, combinatie van leerroute 2 en 3.
  • De Kieviten en De Zwaluwen: leerroute 3
    (en een enkele leerling uit leerroute 2 of 4).