Visual

Onderwijsinhoud

Op De Thermiek werken we aan kennis en vaardigheden, zoals rekenen en taal, en sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen

Leerroute 1

Het onderwijs-zorgprogramma in leerroute 1 is gericht op de ontwikkeling van communicatie, zelfredzaamheid, sensomotoriek, sociaal-emotionele aspecten en spel. De lessen zijn veelal praktisch en gericht op zo zelfstandig mogelijk deelnemen in de omgeving. Onderwijs, zorg en behandeling zijn zo veel als mogelijk samengebracht en we werken met verschillende thema’s. Hierbij maken we gebruik van de methode Ervaar het maar. Samenwerking tussen ouders, klassenteam en therapeuten is vanzelfsprekend en noodzakelijk. Door samen te werken, krijgen we meer inzicht in de mogelijkheden van de leerling met een ernstig meervoudige beperking. Dit is nodig voor een betere keuze van de doelen, de materialen en de inrichting van de omgeving. Bij een aantal leerlingen ligt het accent sterk op lichamelijk en gevoelsmatig welbevinden. Elke dag bieden we op hetzelfde tijdstip en op dezelfde manier een bepaalde activiteit aan. Herhaling is de kracht bij het in gang zetten van de ontwikkeling. Daarnaast bevorderen we in deze groepen het onderlinge contact door veel activiteiten samen uit te voeren. Daar waar mogelijk nemen de leerlingen vanaf de middenbouw deel aan de interne stages. Binnen leerroute 1 werken we met de Planciusleerlijnen. Die zijn gemaakt voor leerlingen met een IQ tot 35 en sluiten aan bij de CED-leerlijnen die zijn ontwikkeld voor zml-leerlingen. De Plancius-leerlijnen zijn een hulpmiddel voor het planmatig werken. Voor iedere leerling stellen we individuele doelen op, uitgaande van de ontwikkelingsmogelijkheden die de leerling laat zien.

Leerroute 2 en 3

Op het vso werken we in de onderbouw van leerroute 2 en 3 gericht aan de verdere ontwikkeling van lezen en taal, rekenen, leren leren en sociale vaardigheden. Dit doen we aan de hand van thema’s. In de midden- en bovenbouw verschuift het accent meer naar het praktisch inzetten van de reken- en taalvaardigheden. De doelen van de CED-leerlijnen voor het vso: mens, natuur en techniek en mens en maatschappij, staan centraal. De leerlingen oefenen praktische vaardigheden zoals koken, huishoudkunde en het werken in de schooltuin. Met de methode Zedemo trainen we motorische handvaardigheden. Daarnaast voeren de leerlingen taken uit, zoals de tafel dekken, tafels schoonmaken, boodschappen doen, afwassen, aanvegen, vuilniszakken legen, telefoon aannemen, post ophalen, was ophalen, wassen en wegbrengen. We betrekken leerlingen bij de wereld om hen heen. Dit doen we onder andere door naar het Jeugdjournaal te kijken en er met elkaar over te praten en via de methode Nieuwsbegrip. Vanaf de middenbouw vormen de stages een belangrijk onderdeel van het lesprogramma.