Visual

Revalidatie

Veel leerlingen van De Thermiek hebben een hulpvraag op het gebied van revalidatie. Vanuit de gedachte ‘Samen beter, beter samen’ zien wij een goede en respectvolle samenwerking tussen leerlingen, ouders, school en Basalt revalidatie als voorwaarde voor een optimale ontwikkeling van onze leerlingen.

We werken nauw samen met het Team Schoolgaande Jeugd van Basalt revalidatie. Als dat kan, bieden we onderwijs en revalidatie samen aan. En als dat nodig is, zetten we therapeutische ondersteuning in de klas in. Bijvoorbeeld bij schrijven, handvaardigheid, communicatie en bewegingsonderwijs. Via de link kunt u meer lezen over onze gezamenlijke visie.

Samenwerking tussen thuis, school en revalidatie

Er zijn verschillende deskundigen aan De Thermiek verbonden. De fysiotherapeut richt zich met name op het lichamelijk welzijn van uw kind en op houding en bewegingsvaardigheden. De ergotherapeut richt zich voornamelijk op zelfverzorging, vervoer (bijvoorbeeld rolstoelen), spel, vrijetijdsbesteding, schoolse vaardigheden en bediening van apparatuur. De logopedist houdt zich vooral bezig met mondmotoriek, eten, drinken en communicatie. De gedragsdeskundigen hebben een academische bevoegdheid als psycholoog of orthopedagoog. Zij geven advies over de pedagogische aanpak van de leerling. Waar nodig doen zij psychologisch/orthodidactisch onderzoek bij een leerling. Eveneens vervullen de gedragsdeskundigen een centrale rol in de samenwerking tussen thuis, school en revalidatie. Hiervoor hebben zij regelmatig overleg met de revalidatiearts en nemen zij deel aan de behandelplanbespreking van het revalidatieteam.

Revalidatiebehandelingen

Revalidatiebehandelingen roosteren we onder schooltijd in. Wij houden rekening met het lesrooster van de klas. Per jaar zijn er vaste ‘blokuren’ in het rooster waarin we géén therapie plannen. In de samenwerking en afstemming van onderwijs en revalidatie binnen het programma van een leerling vervult de Behandelleercoördinator (BLC-er) een belangrijke rol. Deze heeft regelmatig overleg met de revalidatiearts en neemt deel aan de behandelplanbespreking van de leerling met het revalidatieteam en ouders. Op het vso is Janneke Bos de betrokken gedragsdeskundige/BLC-er.