Visual

Waar staan wij voor?

We bereiden een kind voor op een toekomst waarin het zo zelfstandig mogelijk functioneert. Op het gebied van wonen, arbeid of dagbesteding en vrije tijd. Dit is onze missie. Op deze manier geven wij ons onderwijs vorm en richten wij het pedagogisch en didactisch klimaat in.

Belevingswereld van het kind

We leren uw kind omgaan met zichzelf en met dingen die het in de wereld tegenkomt. Wij stemmen het aanbod van ons onderwijs niet alleen af op de onderwijsbehoeften, maar ook op de belangstelling en de belevingswereld van het kind. Op deze manier creëren wij ons onderwijsklimaat. Daarmee willen we bereiken dat de leerling nieuwsgierig wordt, initiatieven durft te nemen en gemotiveerd wordt tot leren.

We zorgen voor een uitdagende omgeving

De leerkracht zorgt daarnaast voor een uitdagende leeromgeving waarin de leerlingen goed begrijpen wat van hen verwacht wordt. Zo hebben alle klaslokalen een digitaal schoolbord. Dit biedt de leerlingen meerdere mogelijkheden om de leerstof op te nemen, te verwerken of toe te passen. Daarnaast leren de kinderen ook buiten de school. Bijvoorbeeld tijdens excursies, uitstapjes en thema-activiteiten.

Veilig pedagogisch klimaat

De leerlingen op De Thermiek zijn fysiek en vaak ook sociaal-emotioneel kwetsbaar. Een veilige omgeving is een voorwaarde om hen optimale kansen te bieden om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen. Zowel op cognitief, motorisch
als sociaal-emotioneel gebied. Het klassenteam, bestaande uit de leerkracht/onderwijsbegeleider en onderwijsassistent, speelt een centrale rol om onze leerlingen dit veilige pedagogisch klimaat te bieden:

  • Zij hebben onder andere een vormende en opvoedende taak ten aanzien van relatie, competentie en autonomie.
  • Zij stimuleren leerlingen op een positieve en motiverende manier om het werk zo zelfstandig mogelijk samen met anderen uit te voeren.
  • Zij creëren een veilig en gestructureerd klimaat. De leerlingen voelen zich gewaardeerd door elkaars mening te
    respecteren, naar elkaar te luisteren en elkaar te helpen. Respect voor elkaar en elkaars leefwereld houdt ook in dat leerlingen de omgangsregels die in onze cultuur gelden kennen en leren toepassen.
  • Zij werken aan de vorming en ontwikkeling van ‘actief burgerschap’.
  • Zij hanteren de regels die zijn opgesteld over de manier van omgaan van teamleden met leerlingen en leerlingen onderling.
  • Zij bieden structuur in ruimte, tijd, activiteiten en in de interactie. Zij hanteren daarbij de principes van Geef me de 5 (methodiek van Colette de Bruin).

Aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling

Het sociaal-emotioneel welbevinden van een leerling heeft veel invloed op de manier waarop hij functioneert. Daarom besteden wij hier veel aandacht aan. Dit doen wij onder andere via spel, gesprek en creativiteit. Met de leerlijn ‘sociale competentie’ brengen we de ontwikkeling van de leerling in kaart. We stellen doelen op en evalueren deze. Jaarlijks onderzoeken we de sociale veiligheidsbeleving bij leerlingen uit leerroute 2-3-4 via Vensters. Bij leerroute 1 maken we gebruik van de vragenlijst van Sectorraad GO voor leerlingen en ouders.

We zetten de Kanjertraining in voor het versterken van de sociale vaardigheden bij de leerlingen. Omdat het een methode is die oorspronkelijk bedoeld was voor het regulier onderwijs, passen wij deze aan voor onze doelgroepen. Centraal staan de Kanjerafspraken: we vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, we werken samen, we hebben plezier en we doen mee. Elke groep heeft een poster waarop deze afspraken zichtbaar zijn. De Thermiek heeft een gedragscode met regels en afspraken over hoe wij met elkaar willen omgaan binnen de school. Om de omgangsregels levend te houden, is een maandkalender ontwikkeld in combinatie met de kanjerafspraken. Elke maand besteden we in de klas specifieke aandacht aan een tweetal regels.