Visual

Onderwijs so-groepen

In de so-groepen (6 tot 12-jarigen) besteden we veel aandacht aan Nederlands en rekenen, maar ook vakken als sport en wereldoriëntatie zijn nodig om leerlingen voor te bereiden op vervolgonderwijs en een plek in de maatschappij.

We werken met methodes die voldoen aan de kerndoelen van het regulier basisonderwijs. Als speciaal onderwijs hebben wij extra ‘leergebiedoverstijgende kerndoelen’. Die extra doelen gaan bijvoorbeeld over ‘leren leren’ of het omgaan met klasgenootjes. Ook werken we aan de brede ontwikkeling van de leerling. Zoals werkhouding, sociale redzaamheid, samenwerken en zelfstandigheid.

So-combinatiegroep leerroute 1 en 2

De IJsvogels

Binnen de leerroute 1 en 2 bieden we activiteiten aan met een functioneel karakter die gericht zijn op meedoen in de omgeving. In deze groep maken we gebruik van de Plancius-leerlijnen en de CED-leerlijnen. De methodiek ‘Ervaar het maar’ gebruiken we om de motoriek, zintuigen en communicatie te stimuleren. Voor alle leerlingen stellen we een individueel plan op.

So-combinatiegroepen leerroute 3 en 4

De Vinken, De Zeearenden en De Uilen

Binnen deze leerroutes bieden we activiteiten zoveel mogelijk aan binnen de betekenisvolle context van het thema. Voor de leerlingen van leerroute 2 en 3 gebruiken we pictolezen. Bij rekenen ligt het accent op het leren herkennen van hoeveelheden en het vergelijken ervan. Ook ontwikkelen de leerlingen tijdsbesef en zij leren tijdsbegrippen. Zij herkennen geld als betaalmiddel en leren dat geld ‘waarde’ heeft. Ook besteden we aandacht aan het ontwikkelen van kennis, inzicht en vaardigheden in ruimtelijke oriëntatie en ruimtelijke relaties. Voor leerroute 4 gebruiken we de CED-leerlijnen voor taal, lezen en schrijven. Ook gebruiken we methodes zoals: ‘Met jou kan ik lezen en schrijven’, ‘Lezen moet je doen’, ‘Op jou kan ik rekenen’ en ‘Maatwerk’.

So-combinatiegroepen leerroute 4 en 5
(uitstroom praktijkonderwijs)

De Lijsters, De Valken en De Sperwers

In de combinatiegroepen leerroute 4 en 5 bieden we leerlingen een mix van methodisch en thematisch werken met de CED-leerlijnen. Voor leerroute 4 en 5, uitstroom praktijkonderwijs, gebruiken we de CED-leerlijnen voor taal, lezen en schrijven. Ook gebruiken we methodes zoals: Lezen moet je doen, Lijn 3, Gynzy, Schrijven zonder pen, Wereld in getallen-5, Rekenroute, Rekenboog en Maatwerk en Met sprongen vooruit.

So-combinatiegroepen leerroute 5, 6 en 7

De Zwanen, De Meeuwen, De Condors, De Kiekendieven, De Buizerds en De Haviken

In deze leerroutes geven we les in de volgende vakken:

  • mondelinge en schriftelijke taal (met lesmethodes Lijn 3, Lezen moet je doen, Flits, Nieuwsbegrip)
  • rekenen (met lesmethodes Wereld in getallen-5, Gynzy, Rekenroute)
  • computervaardigheden
  • wereldoriëntatie (met lesmethode Blink)
  • creatieve vakken
  • gymnastiek/zwemmen
  • gezond en redzaam gedrag
  • oriëntatie op de samenleving
  • burgerschapskunde
  • verkeer (met lesmethode  VVN; de uitstroomgroep doet mee aan het landelijke verkeersexamen)
  • Engels (met lesmethode Groove me)
  • schrijfonderwijs (met lesmethode Schrijven leer je zo en Pennenstreken)

GIP-model

In de groepen van so, leerroute 5, 6 en 7, werken we bij de vakken rekenen, taal en spelling in niveaugroepen. We hanteren het GIP-model: Groeps- en Individueel Pedagogisch en didactisch handelen van de leerkracht. Met duidelijke regels en afspraken leren leerlingen zo zelfstandig en taakgericht mogelijk te werken. Belangrijk is dat de leerkracht instructies zo efficiënt mogelijk geeft, zowel aan de groep als aan de individuele leerlingen. Dit betekent ook dat leerlingen leren omgaan met uitgestelde aandacht. Bijvoorbeeld met het ‘stoplicht’ en met een ‘time-timer’. Leerlingen leren allereerst zelf hun problemen op te lossen. In de bovenbouwgroepen leren zij ook geleidelijk hun werk zelfstandig in te plannen. Ze kunnen zelf materialen pakken en zelfstandig werken.