Visual

Sociaal-emotionele ontwikkeling

De leerlingen op De Thermiek zijn fysiek en vaak ook sociaal-emotioneel kwetsbaar. Een veilige omgeving is een voorwaarde om hen optimale kansen te bieden om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen.

Het sociaal-emotioneel welbevinden van een leerling heeft veel invloed op de manier waarop hij functioneert. Daarom besteden wij hier veel aandacht aan. Dit doen wij onder andere via spel, gesprek en creativiteit. Met de leerlijn ‘sociale competentie’ brengen we de ontwikkeling van de leerling in kaart. We stellen doelen op en evalueren deze. Jaarlijks onderzoeken we de sociale veiligheidsbeleving bij leerlingen uit leerroute 2-3-4 via Vensters. Bij leerroute 1 maken we gebruik van de vragenlijst van Sectorraad GO voor leerlingen en ouders. We zetten de Kanjertraining in voor het versterken van de sociale vaardigheden bij de leerlingen. Omdat het een methode is die oorspronkelijk bedoeld was voor het regulier onderwijs, passen wij deze aan voor onze doelgroepen. Centraal staan de Kanjerafspraken: we vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, we werken samen, we hebben plezier en we doen mee. Elke groep heeft een poster waarop deze afspraken zichtbaar zijn. De Thermiek heeft een gedragscode met regels en afspraken over hoe wij met elkaar willen omgaan binnen de school. Om de omgangsregels levend te houden, is een maandkalender ontwikkeld in combinatie met de kanjerafspraken. Elke maand besteden we in de klas specifieke aandacht aan een tweetal regels.

Extra aandacht voor pesten

Net als op elke school kan ook op onze school pesten voorkomen. Daarom besteden we gericht aandacht aan het voorkomen en bestrijden van pestgedrag. Dit doen we door onze leerlingen te observeren en te begeleiden bij de onderlinge contacten. Waar mogelijk laten we leerlingen zelfstandig onderlinge problemen oplossen, en anders ondersteunen we leerlingen hierbij. Wij vinden het belangrijk dat ze weerbaar worden. De Kanjertraining besteedt aandacht aan pesten: wat kun je doen als je gepest wordt en hoe voorkomen we met elkaar dat er in de klas gepest wordt? In onze gedragscode hebben we een aparte paragraaf besteed aan de route die wij volgen als we pestgedrag waarnemen. Op onze website (dethermiek.nl) is de gedragscode te lezen, inclusief de routekaart bij pesten. De taak van aanspreekpunt bij pesten is ondergebracht bij onze interne vertrouwenspersonen:
Agaat van Leeuwen en Linda van Zoen.